Досліди з водою
Дослід № 1. «Яка вода?»
Припущення: Вода — це рідина.
Хід досліду
Продемонструвати властивість води розливатися в різних напрямках, утворюючи плями різної форми і розміру. Вода ллється єдиною цівкою з посудини носиком (чайник, глечик, поливальниця) і кількома цівками, з посуду, що має овальний або круглий отвір. Чому?
Припущення: Колір води не залежить від барвника.
Хід досліду
У дві прозорі склянки налити воду з водопровідного крана та дощову. Пропонувати порівняти її. У склянку з водою покласти кілька кришталиків марганцевокислого калію. Якого кольору стала вода? Аналогічно проробити дослід, додаючи інші барвники (два-три). Діти роблять висновок, що колір води залежить від барвника.
Дослід № 3. «Чи має вода смак?»
Припущення: Смак води залежить від розчинених в ній речовин.
Хід досліду
Запропонувати дітям скуштувати воду на смак. Вона без смаку. Добавити ложечку цукру. В інший посуд ложку солі. Що сталося? З цукром? З сіллю? Якою стала вода? Від чого залежить смак води?
Дослід № 4. «Яка температура води?»
Припущення: Температура води залежить від температури навколишнього середовища.
ХІД ДОСЛІДУ
Запропонувати вихованцям скуштувати воду на смак, доторкнутися до посудини з трохи нагрітою водою кімнатної температури і принесеної з холоду. Від чого залежить температура води?
Дослід № 5. «Чи має вода форму?»
Припущення: Вода не міняє форми.
Хід досліду
Взяти гумову рукавичку, обережно наповнити її водою з глечика. Спостерігати, що вода набула форми рукавички. Зробити такий же дослід з іншими ємностями (бокал, колба, целофановий мішечок, надувна кулька, різні склянки). Зробити висновок: вода змінює форму. Отже, припущення не підтвердилось.
Дослід № 6. «Тонуть чи ні предмети у воді?».
Припущення: Легкі предмети плавають, важкі тонуть.
ХІД ДОСЛІДУ
У прозору посудину, користуючись умовною міркою, опустити піску, глини, дрібних камінців, по 2-3 предмети однакової форми та об'єму, але з різного матеріалу (дерева, скла, пластмаси, паперу, тканини, воску), використовуючи послідовні дії, Вчити дітей пояснювати поведінку цих предметів у воді. Чому деякі з них плавають, інші тонуть, а окремі розчиняються, змінюючи забарвлення води.
Досліди з піском
Досліди і експерименти з піском:
№1 «Звідки береться пісок»
Матеріал: каміння, аркуші білого паперу, лупа.
Хід експерименту:
Візьміть 2 каменю і постукайте ними один про одного, потріть їх над аркушем паперу.
- Як ви думаєте, що це сиплеться?
- Візьміть лупи, розгляньте це.
- Як ми отримали пісок?
- Як у природі з'являється пісок?
Висновок: Вітер, вода руйнують камені, в результаті чого і з'являється пісок.
№2 «З чого складається пісок»
Матеріал: стаканчики з піском, аркуші білого паперу, лупи.
Хід експерименту:
Насипте пісок на листок паперу, з допомогою лупи розгляньте його.
- З чого складається пісок? (зерняток - піщинок)
- Як виглядають піщинки?
- Схожі піщинки одна на іншу?
Щоб вийшло велика гірка піску потрібно дуже багато піску.
Висновок: Пісок складається з дрібних піщинок, які не прилипають один до одного.
№3 «Легко сиплеться пісок»
Матеріал: підноси з піском.
Хід експерименту:
Запропонувати набрати в кулачок жменю піску і випустити його маленькою цівкою.
- Чи Легко він сиплеться?
Висновок: сухий пісок легко сиплеться і розсипається на порох.
№4 «Чому при сильному вітрі незручно грати з піском»
Матеріал: «пісочниця» - банку з насипаним тонким шаром піску.
Хід експерименту:
Розглядання заготовленої «пісочниці». Створюємо «ураган» - різко з силою стискаємо банку.
- Що відбувається і чому?
Висновок: Піщинки маленькі, легкі, не прилипають один до одного, вони не можуть утриматися ні один за одного, ні за землю при сильному струмені повітря.
№5 «Куди зникла вода»
Матеріал: стаканчики з піском і водою.
Хід експерименту:
В стаканчик з піском наллємо води. Торкнемося пісок.
- Яким він став?
- Куди зникла вода?
Висновок: вода швидко вбирається в пісок.
№6 «Ліпимо з піску»
Матеріал: підноси з мокрим піском.
Хід експерименту:
Спробуємо зліпити з мокрого піску кульки, ковбаски. Залишити до висихання
- Що відбувається з виробами з піску після висихання?
Висновок: З мокрого піску можна ліпити, але після висихання він розсипається.
№7 «Мокрий пісок приймає будь-яку потрібну форму»
Матеріал: піднос з мокрим піском, різні формочки.
Хід експерименту:
Насыплем мокрий пісок у формочки, зробимо фігурки.
- Які фігурки вийшли?
- З якого піску вдалося зробити фігурки?
Висновок: Мокрий пісок приймає будь-яку форму.
№8 «На мокрому піску залишаються сліди, відбитки»
Матеріал: підноси з мокрим і сухим піском.
Хід експерименту:
Запропонувати на сухому піску залишити відбитки долоньок.
- Добре видно відбитки?
Педагог змочує пісок, перемішує його, рівняє, пропонує на мокрому піску залишити відбитки долоньок.
- Тепер виходить? (Подивіться, видно кожен пальчик)
Висновок: На мокрому піску залишаються сліди, відбитки, а на сухому немає.
Підсумковий захід: «Пісочна країна» (малювання сухим піском)
Матеріал: сухий пісок, аркуші паперу з намальованими картинками, клеючі олівці.
Хід: Запропонувати клеючим олівцем обвести весь малюнок, а потім на клей насипати сухий пісок.
- Струсивши зайвий пісок подивитися, що вийшло.
Висновок: Сухим піском можна малювати.
Досліди з повітрям
Дослід «Дослідницька лабораторія. Вітрячок»
Мета: вправляти в умінні встановлювати найпростіші зв’язки і взаємозалежності між різними явищами розвивати спостережливість і допитливість.
Варіант 1. Діти одягають пов’язки на очі. Відтак вихователь вмикає вентилятор і музику, а потім запитує у дітей: «Що ви відчули? Звідки в кімнаті з’явився вітер? Що таке вітер?».
Варіант 2. Діти одягають пов’язки на очі. Вихователь вмикає різні пристрої (фен, вентилятор тощо), а діти визначають, який пристрій працює, навіщо його використовують, які його переваги/недоліки.
Дослід «Рух повітря»
Мета: закріплювати знання про те, що повітря є навколо нас; що повітря рухається розвивати спостережливість, допитливість.
Варіант 1. Вихователь прочиняє двері в коридор і ставить запалену свічку на порозі групи. Полум’я нахиляється в бік групової кімнати. Відтак вихователь піднімає свічку вгору — і полум’я нахиляється в бік коридору. Вихователь пояснює, що внизу повітря холодне, а вгорі — тепле. Висновок: повітря постійно рухається. Рух повітря називають вітром.
Варіант 2. Діти тримають в руках смужки паперу. Вихователь вмикає вентилятор та запитує: «Що відбувається? Чому смужки рухаються? А як ще можна здійняти вітер у приміщенні? А що трапиться, якщо вимкнути вентилятор?». Вихователь вимикає вентилятор, діти перевіряють свої припущення. Чому смужки перестали рухатися?
Дослід «Вага повітря»
Мета: формувати уявлення про те, що повітря має вагу.
Діти зважують на терезах з двома чашами дві однакові ненадуті гумові кульки. Їх вага однакова. Одну кульку діти надувають і вдруге зважують обидві кульки. Чаша, на якій — кулька з повітрям, опускається вниз. Висновок: повітря має вагу.
Дослід «Чи є повітря?»
Мета: формувати уявлення про те, що повітря міститься всередині різних речовин.
У банку з водою вихователь почергово опускає шматок цеглини, поролону, глини; жменьку піску. У другу банку з водою кладе грудочку землі. Діти спостерігають появу бульбашок навколо занурених у воду речовин.
Обговорення: Що це? (Повітря.) Звідки з’явилися бульбашки, що містять повітря? (Воно містилося всередині занурених у воду речовин.)
Висновок: повітря не видно, бо воно прозоре, але воно є всередині різних речовин.
Немає коментарів:
Дописати коментар