Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій у
справах захисту населення від наслідків чорнобильської катастрофи
Навчально-методичний
центр
цивільного
захисту та безпеки життєдіяльності Тернопільської області
Безпека життєдіяльності
та норми поведінки дітей
у надзвичайних ситуаціях
Методичні рекомендації
для батьків і вихователів дошкільних
навчальних закладів.
Тернопіль
2006р.
Методичні
рекомендації з безпеки життєдіяльності та норм поведінки дітей у надзвичайних
ситуаціях для вихователів дошкільних навчальних закладів уклав Олексишин П.М.
методист з БЖД навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки
життєдіяльності Тернопільської області
Рецензенти:
Заячківський
А.Г., к.м.н. – викладач кафедри БЖД Тернопільського університету народного
господарства і
Ботюк З.В.,
завідувач міськими курсами навчально-методичного центру цивільного захисту та
безпеки життєдіяльності Тернопільської області
Відповідальний за
випуск:
Сагайдак
Л.Д. завідувач методичним кабінетом навчально-методичного центру цивільного
захисту та безпеки життєдіяльності Тернопільської області.
Методичний
посібник розглянуто та затверджено на науково-методичній раді при управлінні
освіти і науки Тернопільської області адміністрації і пропонується батькам і
вихователям для використання при підготовці і проведенні навчально-виховної
роботи з дітьми дошкільних навчальних закладів освіти.
Зміст
1. Вступ
|
4
|
2. Програма “Охорона
життя та здоров’я дітей норми поведінки їх у надзвичайних ситуаціях”.
|
4
|
3. Надзвичайні
ситуації природного характеру. Завдання батькам і
вихователям.
|
4
|
4. Надзвичайні
ситуації техногенного, медичного та біологічного характеру. Завдання батькам
і вихователям.
|
5
|
5. Природні стихійні
лиха.
|
6
|
6. Ураження
електричним струмом.
|
7
|
7. Землетрус.
|
8
|
8. Отруйні гриби,
ягоди, рослини.
|
8
|
9. Пожежа.
|
9
|
10. Ліки і хімічні
речовини.
|
10
|
11. Інфекція.
Інфекційні захворювання.
|
11
|
12. Радіація.
|
12
|
13. Орієнтовна
тематика занять з дітьми старшої групи.
|
13
|
14. Сигнал “Увага,
всім!”
|
14
|
15. Перша допомога при
травмах.
|
14
|
16. Література для
батьків і вихователів.
|
26
|
Вступ
Безпека життєдіяльності дітей та норми їх поведінки у
надзвичайних ситуаціях є одне із важливих питань виховання молодих громадян України.
Воно викликано необхідністю свідомого розуміння цінностей нашого власного життя
та здоров’я вже в дошкільному віці.
Викладене в посібнику
має на меті:
-
формування в дітей уявлення про
можливі небезпечні ситуації техногенного та природного характеру;
-
відпрацювання стереотипів
поведінки дітей в умовах загрози та виникнення надзвичайних ситуацій;
-
виховання гуманного відношення
до людини, яка потрапила в біду.
Посібник “Безпека життєдіяльності та
норми поведінки дітей у надзвичайних ситуаціях” висвітлює питання програми
курсу “Охорона життя та здоров’я дітей, норми поведінки їх у надзвичайних
ситуаціях.”
Запропоновані методичні
рекомендації містять необхідний матеріал для батьків і педагогічних працівників
дошкільних навчальних закладів.
Програма “Охорона життя та
здоров'я дітей,
норми поведінки їх у
надзвичайних ситуаціях”
У
програмі визначено обсяг завдань для дітей старшого дошкільного віку, як
найбільш сприятливого для засвоєння змісту.
Запропонований курс має
інтегрований характер, бо змістовно пов’язаний з розділами базових програм
“Малятко”, “Дитина”, “Дитина і навколишній світ”, “Рідна природа”, “Виховуємо
здорову дитину” та інші.
Реалізація змісту курсу,
виходячи з умов кожного конкретного закладу, відбувається через навчальну
діяльність педагогічних працівників, які комплексно й органічно поєднують
розділи програми:
-
трудова діяльність дітей;
-
ігрова діяльність дітей;
-
художньо-творча діяльність
дітей.
Тематика
поданих занять подається як орієнтовна, тому вихователь може її змінювати
залежно від підготовки дітей і матеріалу, який вивчається.
Більшість понять та
уявлень про загрозу здоровлю та життю діти мають усвідомити, не спираючись на
конкретну діяльність (землетрус, радіація, затоплення, аварія, катастрофа та
інше). Саме тому вихователю доречно надавати перевагу в навчально-виховному
процесі бесідам, моделюванню, аналізу певних ситуацій, екскурсіям, художній
творчості, дидактичним та сюжетно - рольовим іграм, що проводяться у
повсякденному житті. При цьому доречно максимально використовувати наочність
(плакати, альбоми, ілюстрації дорожньо-транспортного руху, які в транспорті
розглядаються при проведенні огляду – конкурсу “Зелений вогник”).
І. Надзвичайні ситуації природного характеру.
І. Завдання батькам,
вихователям:
-
дати елементарне поняття про
стихійні природні явища: землетрус, повінь, бурю, ураган, грозу, ожеледицю,
град, дощ, тощо;
-
познайомити дітей з природою їх
виникнення, характерними ознаками, негативними наслідками для людини;
-
формувати у дітей свідому
правильну поведінку під час стихійного лиха, вміння надати першу допомогу;
-
формувати у дітей уявлення про
причини виникнення пожежі в лісі, в полі, в степу;
-
познайомити дітей з правилами
пожежної безпеки під час відпочинку на природі, правилами правильної поведінки
у випадках виникнення пожежі.
ІІ. Надзвичайні ситуації техногенного, медичного та біологічного характеру.
Завдання батькам і вихователям:
-
ознайомити дітей з правилами
поводження з вогнем, вогне- вибухоподібними предметами, а також правилами
експлуатації побутових приладів (телевізором, газовою та електричною плитами,
праскою та інше);
-
вчити дітей користуватися при
потребі номером “01” – виклику пожежної допомоги по телефону;
-
формувати в дітей чуття
небезпеки щодо вогню, газу, вміння дотримуватись правил протипожежної безпеки,
а також вміння швидко знаходити правильний вихід з небезпечної ситуації, надати
допомогу людині, що потрапила в біду;
-
формувати в дітей уявлення про
шкідливий вплив хімічних речовин на здоров’я та життя людини;
-
вчити дітей обережно поводитись
з оточуючими її хімічними речовинами (ртуттю у градусниках, ліками, отрутою для
травлення шкідників садів і городів та речовинами побутової хімії, а також про
хімічні отруєння повітря, водойми, рослин, продуктів харчування та інше під час
аварій на промислових підприємствах);
-
ознайомити дітей з
найпростішими засобами самозахисту;
-
формувати поняття про
небезпечні для життя людини отруйні рослини, ягоди, гриби. Вчити дітей
розрізняти їх у природному оточенні і правильно поводитись з ними, а у випадках
отруєння – надати собі та постраждалим першу допомогу при травмах, нещасних
випадках, що трапляються з дітьми на вулиці, у дворі, в побуті;
-
вчити користуватися при потребі
номером “03” – виклику медичної допомоги по телефону;
-
формувати у дітей поняття як
себе поводити на воді, кризі, уміння швидко знаходити правильний вихід з
небезпечної ситуації;
-
нагадувати дітям, що крига на
початку зими ще тонка, неміцна і людина не витримує, що безпечна товщина льоду
повинна бути 10-12 см; якщо опинитися у воді, то вибратися з неї на кригу треба
лежачи і рухатися до берега повзком лежачи, розпластавши руки і ноги;
-
нагадувати дітям, що влітку у
воді можна бути тільки 10-15 хвилин; запливати далеко від берега не слід; не
можна у воді займатися пустощами; купатися можна тільки у відведених для
купання місцях і тільки із старшими;
-
формувати в дітей елементарні
поняття про радіацію, використання її людиною, радіаційну небезпеку;
-
познайомити дітей з
особливостями навколишнього середовища людини і її життя у зонах підвищеної
радіації, найпростішими засобами самозахисту;
-
вчити дітей свідомо виконувати
обов’язкові правила їх поведінки в умовах загрози та виникнення надзвичайних
ситуацій;
-
ознайомити дітей з сигналом
“Увага, всім!” та діями за даним сигналом;
-
формувати в дітей поняття про
інфекційні захворювання, причинами виникнення та заходи попередження і
дотримання правил особистої гігієни;
-
викликати в дітей співчуття і
бажання допомогти хворому і доглянути його.
Природні стихійні лиха.
Дітям
необхідно дати елементарні поняття про стихійні явища в природі та познайомити
їх з правилами поведінки під час лих.
Затоплення
Якщо зима сніжна, а ще весною часто
йдуть дощі, то можна спостерігати таке явище, як повінь. Повінь може заливати
поля, садки, дороги і навіть населені пункти. Це явище тимчасове. Дорослі
завжди знають про наближення повені і готуються до неї. В такі дні діти не
повинні покидати приміщення без дорослих.
Гроза, злива, буря,
ураган.
Влітку даємо дітям уявлення про зливу,
град, блискавку. Розповідаючи про грозові явища, негоду слід провести з дітьми
детальний аналіз всіх фактів у неживій природі, які є умовами виникнення грому
і блискавки.
Старшому дошкільнику можна пояснити
такі умови:
-
підвищення температури повітря
(випаровується велика кількість води, яка охолоджується і віддає своє тепло в
навколишнє середовище);
-
утворення купчасто-дощових хмар,
як результат скупчення крапель випаруваної і охолодженої води;
-
поява сильного поривчастого вітру.
Чому виникає грім? Кожна хмара несе в собі певний заряд електроенергії
під час сильного вітру хмари стрімко пересуваються, наштовхуються одна на одну,
віддаючи при цьому свої заряди. Тоді виникає на небосхилі пряма, ламана або
зигзагоподібна лінія - блискавка, що
виникає від зустрічі двох різних електрозарядів хмар.
Найбільшу небезпеку під час грози становить блискавка. Частіше всього
блискавка вражає людина на відкритих місцях (у степу, полі, стадіоні,
майданчиках), коли вона ховається під одиноке дерево, в копицю сіна,
становиться біля електричного стовпа.
Якщо опинилися поза приміщенням, на природі, сховатись треба десь у
канаві, балці, не треба бігти, краще лягти на землю.
У приміщенні не можна сидіти біля відчиненого вікна, тримати високо над
головою металеві речі. Не можна купатися в річці під час грози, бо вода є провідник
енергії струму.
Людину, яка вразила блискавка, не можна закопувати або засипати землею.
Для того, щоб діти яскраво відчули коловорот стихії вихователю
рекомендується розглянути з дітьми картину Миколи Пимоненка “Перед грозою”.
Запитати, який настрій навіває ця картина? Добре відчутно тривогу, хвилювання,
навіть страх - передчуття справжньої бурі.
Град - також різновидність опадів, які випадають на землю із хмар.
Розглядаючи град, дітям слід розповісти, що він як і сніг, утворюється з води.
Це грудки снігу, які заледеніли тому, що рухаючись в середині великих хмар,
наштовхувались на краплини води. Від цього вони стають більшими і важчими. Град
випадає лише з купчастих дощових хмар. Градинки так щільно заледеніють, що не
встигають швидко розтанути. Град завжди супроводжується грозою, але не під час
кожної грози випадає. Град-небезпечне явище в природі. Він знищує посіви в
полі, ламає гілки молодих дерев, кущів, молоді пагони. Від ударів градин гине
свійська птиця, дрібна худоба. Бувають випадки ураження градинами і великої
рогатої худоби, а також людей. Граду передує гроза, тому в час наближення грози
дітям слід зайти до приміщення, якщо вас застав град, то сховатися під покрівлю
будівлі, кущик, накрити голову.
Діти в природі спостерігають за вітром. Слід дати поняття про стихійне
явище - ураган. Його спричиняє повітря, яке рухається досить швидко в
атмосфері. Від урагану гинуть люди, тварини, він може зруйнувати будинки,
комунікації. Взимку урагани приносять снігові бурі, які можуть продовжуватись
від декількох годин до декількох діб. Під час таких бур може виникнути
ожеледиця, заледеніння доріг, проводів, крівлі приміщень. При ожеледиці машини
не можуть їхати, важко рухатися людям. Діти при такій погоді мають бути вдома,
виходити на вулиці лише з дорослими.
Якщо ураган застав вас на вулиці триматися треба подалі від дерев,
лінії електропередач. Не можна ховатися у пошкоджених або напівзруйнованих
будівлях.
Під час ураганів, бур, гроз, ожеледиці можуть статися нещасні випадки.
Дуже важливе з таких ситуаціях уміння надати першу допомогу.
Відмороження
Якщо пальці рук ніг або інші частини тіла печуть, затерпли, відчутно
кольки, треба потерти ці місця собі або товаришу вовняним шарфом, рукавичкою,
рукавом вовняного одягу, але не снігом (можна пошкодити шкіру). Вдома найкраще
опустити відморожені частини в воду (не гарячу) кімнатної температури на 20
хвилин. Якщо сталося сильне відмороження (шкіра бліда, холодна, болить, а потім
втрачає чутливість), обов’язково закутати пошкоджену частину будь-чим (шарф,
шапка, хустка) та швидко бігти в тепле приміщення. В приміщенні не можна
відразу зняти пов’язку, треба, щоб пройшов певний час.
Потерпілого треба напоїти гарячим напоєм (гаряча або холодна ванна може
зашкодити) та викликати швидку медичну допомогу.
УРАЖЕННЯ ЕЛЕКТРИЧНИМ СТРУМОМ
Під час стихійного лиха можуть розірватися електричні проводи та
вразити людину.
Не можна торкатися руками до проводу та важеної людини. Провід можна
відкинути дерев’яною палкою, гумовим предметом, але не металевим, бо через
метал відразу постраждаєте від електричного струму.
Формуючи звання дітей про стихійні лиха влітку слід познайомити дітей з
причинами природних пожеж. Пожежа в лісі, полі, степу може виникнути, коли дуже
жарко, немає довго дощу. Така пожежа може статися від необережного користування
вогнищем у лісі, кинутого сірника, а також від блискавки. Вогонь знищує дерева,
кущі, зернові культури в полі, кормові трави, дітям не дозволяється розводити
багаття в полі, лісі, степу. Помітивши пожежу слід негайно повідомити дорослих,
зателефонувати - 01, перейти в безпечне місце, але не ховатися під кущем чи в
долині.
Знайомлячи дітей з стихійними явищами в природі завдання вихователя
полягає в створенні оптимальних умов для розвитку пізнавальної активності,
спонуканні до самостійного вирішення виходу з надзвичайної ситуації.
Вихователь повинен використовувати проблемні запитання, ситуації,
логічні вправи, народну творчість, завдання-жарти тощо.
Землетрус
Даємо дітям поняття про землетрус, його природне виникнення, знайомимо
з правилами поведінки під час землетрусу.
Землетрус - це сильні зміщення розриви, поштовхи, що відбуваються
глибоко у земній корі. На поверхні земля починає сильно колихатися, трястися,
під час землетрусу може зруйнуватися все, що є на землі, гинуть люди,
обриваються лінії електропередач.
Щоб краще пояснити дітям природу цього стихійного лиха слід використати
метод моделювання. На столі відтворити разом з дітьми макет місцевості: з
будівельного матеріалу збудувати будинки, “посадити деревця”, в блюдечко налити
води - то озеро і т.д. Поштовхами, ударами під кришку стола можна наочно
показати, як все це руйнується. При обговоренні наслідків цього лиха слід
використовувати ілюстрації з газет, журналів. Діти старшого дошкільного віку
повинні знати, що в першу чергу необхідно якомога скоріше покинути приміщення.
Якщо це неможливо, то слід стати в віковій або дверній прогалині. Покидаючи
приміщення треба вимкнути електроприлади, відключити газ. На вулиці слід
відбігти від будівель, дерев, не зачіпати обірвані проводи.
Отруйні гриби,
ягоди, рослини
Не менш важливим напрямком в роботі вихователів є ознайомлення дітей з
негативними явищами екологічного характеру. Це насамперед отруєння грибами,
ягодами, рослинами.
Формуючи вміння милуватися красою весняного, осіннього лісу пояснити дітям,
що в природі існують отруйні гриби: мухомор, бліда поганка та інші рослини:
дурман звичайний, чемериця, болиголов крапчатий, молочай, лютик їдучий, ягоди:
конвалія майська, вороняче око, вовче лико тощо. Це все потрібне в природі, бо
їх використовують в медицині, то є ліки для тварин, птахів, але в людей і
особливо дітей отруєння цими рослинами викликає смерть. Діти повинні знати, що
не можна збирати в лісі ягоди, гриби без дорослих. До кошика слід класти тільки
ті їстівні гриби, які добре знаємо. Не можна смажити гриби на вогнищі.
Якщо після вживання ягід, грибів нудить треба негайно повідомити про це
дорослих, звернутися до лікаря, випити багато води, щоб викликати блювання.
Пожежа
Діти старшого дошкільного віку мають засвоїти дві групи
правил, що стосуються пожежі:
-
правила попередження пожежі;
-
правила поведінки під час
пожежі;
Для того, щоб діти засвоїли ці правила свідомо, вихователі повинні
з'ясувати, які знання та уявлення мають діти про вогонь, пожежу:
-
для чого людині потрібний
вогонь;
-
чому вогонь можна назвати
ворогом;
-
коли він стає ворогом.
Використовуючи наочний матеріал (плакати, альбоми, кадри діафільмів, де
ілюстровані небезпечні ситуації) треба підвести дітей до самостійного висновку:
1.
Що спричинило пожежу?
2.
Хто винен в цьому?
3.
Які трагічні наслідки події?
4.
Що треба було робити, щоб
запобігти лиха?
Можна залучити дітей до складання невеличких розповідей, казок, оповідань
про недбайливе ставлення до сірників, про дитячі пустощі.
Бажано познайомити дітей з правилами користування електроприладами
(телевізор, праска, пральна машина, електроплита).Доцільно провести екскурсії
на харчоблок дошкільного закладу, показати дітям електричну плиту, щоб вони
відчули тепло, жар від неї та засвоїли прості правила::
-
не можна класти будь-які речі
на плиту;
-
не можна торкатися плити;
-
не можна гратися біля плити,
бігати.
Під час творчої гри "Сім’я", діти звичайно відображають інтер'єр
квартири, обов’язково використовують телевізор, радіоприймач, праску, газову
плиту, пральну машину. В грі діти засвоюють важливе правило: виходячи з дому
необхідно вимкнути електроосвітлення, електроприлади.
Профілактикою пожежі повинно стати дотримання дітьми таких правил:
-
не можна гратися із сірниками,
запалювати папір, пух тополі, траву, переносити вогонь;
-
не можна без догляду дорослих
розпалювати багаття;
-
не можна займати вугілля в
печі, гратися іграшками біля гарячої плити;
-
не можна у відсутності дорослих
вмикати побутові електронагрівальні прилади;
-
палити легкозаймисті речовини
або перевіряти можливості їх загоряння.
Доцільно познайомити дітей з правилом користування газовою плитою.
Небезпека може статися у випадках виходу газу з приміщення (полум’я залило
водою з чайника, загасило протягом).
Діти повинні зрозуміти, що запалювати газову плиту їм не можна.
А якщо трапиться біда, та відчувається неприємний запах в приміщенні, то
треба знати, що:
-
не можна вмикати світла;
-
не можна запалювати сірники;
-
не можна користуватися
пошкодженими вилками, розетками, вимикачем;
-
необхідно якомога швидше
відчинити вікна, двері;
-
покинути приміщення;
-
повідомити дорослих.
Другу групу правил складають правила поведінки під час пожежі:
-
необхідно повідомити про
виникнення пожежі сусідам або кому-небудь з дорослих;
-
під час пожежі не можна
ховатися у приміщення;
-
якщо виникла пожежа на
маленькій ділянці, необхідно залити водою, засипати піском;
-
збити маленьке вогнище за
допомогою ковдри, будь-якої міцної тканини;
-
якщо в приміщенні є діти, які
не можуть самі його покинути, необхідно негайно вивести їх на вулицю до
небезпечного місця;
-
якщо відсутні дорослі, слід зателефонувати
за номером "01", повідомити адресу та своє прізвище. не можна
жартувати з викликом пожежної команди.
Коли пожежа виникла на вулиці під час
вибуху та загорівся одяг, полум’я можна швидко погасити, притулившись одягом до
стіни, дерева, або просто впасти на землю, та притиснутись до землі або підлоги
(в приміщенні). Не можна бігти, якщо загорівся одяг, бо полум’я від повітря
буде посилюватись.
Людину, на якій загорівся одяг, не
можна накривати з головою ковдрою, бо в неї можуть пошкодитися органи дихання,
гасити одяг на людині вогнегасником не можна - травмує шкіру потерпілого.
На емоційну сферу дитини глибоко
впливають художні образи. Читання художньої літератури, обговорення ситуацій,
залучення дітей до самостійного пошуку, рішення в певній ситуації можуть бути
використанні при роботі з книгою.
Орієнтовані питання для бесіди:
1.
А як би ти вчинив на місці героя ?
2.
А щоб ти зробив, якби це трапилось
у твоїй присутності ?
3.
А щоб ти порадив бешкетникам ?
4.
А якби ти допоміг постраждалим ?
Зміст простих творів доцільно
неодноразово обіграти в різних видах театралізованої діяльності. Дошкільнята з
захопленням будуть гасити "кицькин дим", лікувати потерпілу кицьку
тощо. В роботі можна використовувати таку дитячу літературу:
1.
С.А. Маршак "Кицькин
дім", "Пожежа", "Розповідь про невідомого героя".
2.
Б.Житков "Допомога йде", "Що
було", "Пожежа", "Дим", "Пожежа в морі",
"Перша тривога".
3.
В.Островський "З вогнем не
жартують".
4.
С.Михалков "Дядя
Стьопа", "Пожарные моей страны", "Пожарные собаки".
5.
Г.Фірсов "Куди поспішають
червоні машини".
6.
А.Кузнецов "На пожежі".
7.
К.Оленев. "Красные
машины".
Ліки і
хімічні речовини
Дослідно-пошуковий рефлекс у дітей
дошкільного віку дуже сильний. Вони пробують на смак клей, ваксу для взуття,
фарбу, ліки.
Діти повинні засвоїти, що ліки треба
приймати тільки з дозволу лікаря, дорослих. Безпечних ліків для дітей не існує,
особливості обміну їх такі, що доза безпечна для дорослого може стати
смертельною для дитини.
Треба вчити дітей бережному
поводженню з градусником. Його не можна розбити, ба всередині ртуть. Це отруйна
речовина, яка при нагріванні піднімається і стовпчик вам показує температуру. З
розбитого градусника ртуть розбігається кульками, ними не можна гратися,
закочувати під ліжко, брати в руки. Діти повинні негайно покинути кімнату, де
розбився градусник і повідомити дорослих.
Небезпеку для здоров’я дитини
становлять речовини побутової хімії, що присутні сьогодні в кожному домі. Діти
мають розуміти - Що не можна гратися аерозольними балончиками (лак , освіжувач
повітря, дезодоранти, дихлофос, отрута для комах та інше). Не можна їх гріти на
вогні ,трясти, викидати в сміттєпровід, та ігри та пустощі з ними можуть
викликати вибух, отруєння.
Треба вчити дітей обережно поводитись
з отрутою, що використовують для знищення шкідників садів та городів. Не можна
перебувати дітям на городі, в саду, на дачі під час обробки насаджень отрутою.
Якщо трапилось лихо (з’їли пігулки,
ковтнули якусь речовину, брали до рота отруту) треба терміново повідомити
дорослих. Важливо пояснити дітям, що не треба приховувати, говорити неправду,
лякатися - це небезпечно для життя.
Дорослі можуть допомогти ,надати термінову допомогу (промити шлунок, викликати
блювоту), врятувати від загибелі.
Інфекція.
Інфекційні захворювання
Відомо, що інфекційні захворювання
іноді набувають масового характеру. Дітям дошкільного віку корисно знати про
найпоширеніші з них, щоб свідомо виконувати профілактичні заходи.
Іноді хворобу, загрозу життю тварин
та людині спричиняють віруси, мікроби, бактерії. Вони мають дуже малі розміри,
людина не відчуває їх в природному оточенні, тому може заразитися:
-
при спілкуванні, або перебуванні
біля хворого;
-
через продукти харчування;
-
через предмети домашнього вжитку
яким користувались хворі;
-
через укус тваринами (блоха,
гризуни, собака).
Найпоширеніші інфекційні хвороби
дифтерія, дизентерія, опісторхоз.
Дифтерія розповсюджується через
дихальні шляхи (людина кашляє, чхає, дихає) або предмети, якими вона
користується. У хворого висока температура, болить горло, голова ,слабкість,
блювання. Щоб не захворіли інші, хворого розміщують в окрему кімнату. Дітям
підходити до неї не можна.
Дизентерія розповсюджується через
брудні руки, вживання немитих овочів, фруктів, при контакті з хворими. У людини
підвищується температура, болить живіт, відкривається блювання, бігунка.
Опісторхоз викликають паразити що
можуть жити в організмі людини 20-40 років. Заражаються люди від вживання
сирої, слабо просоленої або недосмаженої риби карпових порід.
Діти старшого дошкільного віку
повинні зрозуміти, щоб запобігти інфекційним хворобам потрібно:
-
дотримуватись правил особистої
гігієни (мити руки, користуватись особистими речовинами в побуті);
-
не вживати брудних, не митих ягід,
фруктів, овочів та інших;
-
підтримувати повітря в приміщенні
чистим та свіжим (забруднює повітря в кімнаті горіння газової плити, вугілля у
печі, тютюновий дим, лак від меблів, пил з одягу, ковдри, оббивки меблів,
повітря від машин, заводів, фабрик тощо).
З метою збереження власного здоров’я
діти мають пам’ятати, що при перших ознаках недуги обов'язково треба розповісти
дорослим (мамі, батьку, вихователю тощо). Своєчасний вияв захворювання допоможе
лікування та одужанню.
У деяких випадках діти можуть
доглядати хвору людину, допомагати, виявляти співчуття. Дітей можна ознайомити
з найпростішими правилами догляду за хворою людиною:
-
під час перебування в кімнаті
хворого знищити мікроби допоможуть свіже повітря, сонячне проміння, вологе
прибирання;
-
хворому виділяють окремий посуд,
рушник, мило для користування;
-
заходячи
у кімнату до хворого треба зав’язати рот і ніс пов’язкою з марлі;
-
якщо хворому стає гірше, треба
викликати швидку медичну допомогу за телефоном "03;
-
якщо в квартирі є хвора людина,
треба забезпечити її спокій (не можна бігати, голосно кричати, шуміти);
-
з хворою людиною треба поводитись
лагідно, ввічливо, турботливо підтримувати йому хороший настрій.
РАДІАЦІЯ
В підготовчій групі дітям можна дати
елементарні поняття про радіацію, бо вони часто чують про неї через засоби
інформації.
Доцільно зосередити їх увагу на
поняттях.
Що таке радіація ?
Це струм дуже маленьких частинок, що
мають велику руйнівну енергію. Цей струм людина не може бачити очима, не
відчуває його на смак, він не має запаху. Про наявність радіації можуть
повідомити лише прилади, якими її вимірюють.
Де знаходиться радіація ?
Радіація існує скрізь та в усьому: в
космосі, землі, рослинах, тваринах, навіть у кожній людині. Але розповсюджена
вона нерівномірно. Сильніша вона високо в атмосфері та глибоко в землі. Вона
може підвищуватись в місцях, де добувають вугілля, будують шахти, бурять
нафтові свердловини або артезіанські свердловини, щоб забезпечити людей чистою
водою.
Чим шкодить радіація:
При недбайливому ставленні до
радіації вона може стати дуже шкідливою, небезпечною і навіть привести до
трагедії.
В 1986 році сталася аварія на
Чорнобильській АЕС, біля м. Прип’ять, внаслідок вибуху одного з блоків станції.
Під час аварії загинули люди, а також забруднилася дуже велика територія нашої
країни та за кордоном. З найбільше постраждалих місць були евакуйовані люди, бо
жити там більше не можна.
Люди, що ліквідовували аварію,
отримали дуже сильну радіацію, та через швидкий час померли. Ті, хто отримали
радіацію невеликими дозами - хворіють променевою хворобою, та захворюваннями
щитовидної залози. Забруднене вибухом повітря від Чорнобиля відносило на далеку
відстань. Дощі, що йшли в цих місцях, забруднили землю. Радіація існує дуже
довго, її не можна знищити, тому і зараз ці місця називають зонами підвищеної
радіації.
Люди, що живуть в таких зонах
дотримуються таких правил безпеки:
-
не вживають свіжого молока (бо
корови випасаються на забруднених луках та пасовищах);
-
не вживають варених яєць (бо в них
багато радіації);
-
обов’язково довго варять їжу;
-
не збирають в лісі грибів та ягід.
Для того, щоб зменшити радіацію в
організмі людини треба вживати більше овочів та фруктів яскравого кольору:
шипшина, обліпиха, чорна смородина, виноград, цитрусові, яблука, груші,
полуниці, вишні, капуста, буряк, морква, гарбуз та інші). А також треба вживати
сир ,квасолю, горох.
Як діяти при загрозі
радіаційного зараження
Звичайно, що діти повинні засвоїти
найпростіші правила та дії, що спрямованні на самозахист:
-
при повідомленні про радіаційну
небезпеку ,у відсутності дорослих, зачинити фрамуги, кватирки, вікна, двері;
-
одягнути одяг, що захистить тіло
(довгі рукава, комбінезони тощо);
-
користуватися ватно-марлевою
пов’язкою, або просто закрити при необхідності рот тканиною, рукавом одягу;
-
звернутися до дорослих (сусіди,
знайомі, родичі, що знаходяться найближче).
Якщо загроза зникла, необхідно
виконати просту санітарну обробку:
-
одяг зняти, витрусити, віддати
дорослих для обробки (заходити з зони радіаційного забруднення в одязі не
можна);
-
мити 3-5 хвилин чистою водою руки,
обличчя, шию (обов’язково з милом);
-
прополоскати чистою водою рот
(воду не ковтати);
-
почистити зуби;
-
відкриті частини тіла протерти
вологими тампонами, або просто тканиною.
Орієнтовна тематика
занять з дітьми старшої групи
1.
|
Віють
вітри, віють буйні
|
|
(причини,
ознаки, наслідки, поведінка пі час бурі, урагану, грози, граду, нещасні
випадки, перша допомога).
|
|
|
|
|
2.
|
Зимонька прийшла, хуртовину принесла
|
|
(стихійні явища взимку: ураган, хуртовина,
ожеледиця, заметіль, нещасні випадки, перша допомога при відморожені)
|
|
|
|
|
3.
|
Відпочинок
у лісі
|
|
(причини пожежі в лісі, правила поводження з
вогнем у лісі під час відпочинку)
|
|
|
|
|
4.
|
Сірники не тронь - в сірниках вогонь
|
|
(наслідки
пустощів з сірниками)
|
|
|
|
|
5.
|
На наших
вулицях ходимо безпечно
|
|
(правила
пішоходів, дії дітей та дорослих при загрозі та виникненні надзвичайної
ситуації)
|
|
|
|
|
6.
|
Ми - пасажири
|
|
(користування
транспортом і поведінка в ньому)
|
|
|
|
|
7.
|
Іноді гра не доводить до добра
|
|
(дитячі
пустощі у дворі, на вулиці, дитячий травматизм, перша допомога)
|
|
|
|
|
8.
|
В ліс по
гриби та ягоди
|
|
(отруйні
ягоди: конвалія майська, вороняче око; рослини: білина, дурман, чемериця;
гриби: мухомор, бліда поганка, правила поводження з ними, перша допомога при
отруєнні).
|
|
|
|
|
9.
|
Правила
поведінки на кризі
|
|
(нещасні
випадки, перша допомога при провалені криги)
|
|
|
|
|
10.
|
Правила
поведінки на воді
|
|
(нещасні випадки,
перша допомога потопаючому)
|
Сигнал
"Увага, всім ! "
В старшому дошкільному віці діти
мають знати, що у випадках аварії ,загрози від стихійного природного лиха,
радіаційної небезпеки ,хімічного вибуху та іншого на допомогу мешканцям міст та
сіл приходить служба цивільної оборони.
Щоб під час небезпеки не створилась
паніка, щоб запобігти лиха, допомогти людям зберегти життя та здоров’я, вони
забезпечують порядок. Повідомляють людей про загрозу сигналом (сирена, гудок),
який називається "Увага, всім ! ".
Кожна людина повинна знати, що треба
робити при цьому сповіщальному сигналі.
Діти також не повинні лякатися, а
діяти швидко та правильно:
-
якщо сигнал настав на вулиці,
треба бігти до дому, а якщо вдома відсутні дорослі до найближчих сусідів
,родичів, знайомих;
-
у приміщенні треба увімкнути
телевізор, радіо, послухати повідомлення;
-
в квартирі, будинку треба зачинити
вікна, двері ,фрамуги, кватирки;
-
вимкнути електроприлади, світло;
-
якщо відчули неприємний запах,
закрити рот, ніс - хусткою, рукавом, шарфом та бігти до дорослих.
Перша допомога при
травмах
Допитливі та рухливі старші
дошкільнята під час ігор та розваг на вулиці, в приміщенні втрачають
обережність, дуже часто створюють загрозу власному життю, життю своїх
товаришів. Дитячий травматизм, на жаль, трапляється дуже часто.
При нещасних випадках, травмуванні
діти часто лякаються, розгублюються, іноді своїми діями погіршують свій стан,
причиняють більшу шкоду.
Доречно навчити дітей елементарним
правилам надання першої допомоги собі та товаришам, якщо поруч немає дорослих.
Травма голови (упав, забив голову)
Діти повинні розуміти що навіть, коли
зовсім не боляче, треба розповісти про це дорослим (мамі, батькові,
вихователю). Вони обов’язково звернуться до лікаря, якщо тобі стане гірше. Такі
випадки часто спричиняють струс мозку - це небезпечна травма для людини.
Перелом, вивих кінцівок.
Якщо при падінні або різкому руху
дуже заболіла рука, нога, важко її підняти, то краще намагатися не рухати нею,
притиснути до тіла. Якщо зламана кістка, то при русі можна одержати зміщення
кісток. Якщо це трапилося з твоїм товаришем - допоможи йому: поклич дорослих,
або відведи додому (якщо він може пересуватися).
Поранення, кровотеча
Якщо внаслідок травми дуже сильно
тече кров, її треба негайно зупинити: сильно затиснути рану рукою, пальцем, або
хусткою чи тканиною (одягом). Від втрати крові людина може померти. Треба
швидко кликати дорослих, викликати швидку допомогу.
Вірші, які допоможуть навчити малят мудрої поведінки на дорогах, уникнути
небезпеки з вогнем, зберегти здоров’я, бути обережними при користуванні з
електроприладами та бути уважними на кожному кроці свого життя.
Електроприлади
Праска
Стала
Праска у кімнаті
свою
вроду вихваляти:
- Як гарячою буваю –
всім
тоді допомагаю!
Сукню,
блузку чи штани
попрасую
залюбки.
Та зі
мною обережно,
щоб не
трапилось пожежі!
Малюкам
слід пам’ятати –
без дорослих – не вмикати!
Телевізор
Телевізор кольоровий
теж продовжив цю розмову:
- Невеличкий мій екран
в дім приносить
радість веж.
Різні тут є передачі:
для дорослих і малечі.
Дітям слід
запам'ятати —
без
дорослих не вмикати!
Дядько Струм
живе в розетці,
буде з вами він свариться!
Магнітофон
Я
погоджуюся з вами,
обережні будьте з нами! -
Обізвався тут у тон
гордо нам магнітофон.
обережні будьте з нами! -
Обізвався тут у тон
гордо нам магнітофон.
Хоч вам музику дарую,
але з дітьми не жартую.
але з дітьми не жартую.
Холодильник
А без мене як у домі? —
Обізвався всім відомий
холодильник-помічник.
Кожен з вас до мене звик!
Вам продукти зберігаю,
вчасно холод свій вмикаю.
А щоб я не зіпсувався,
вчасно холод свій вмикаю.
А щоб я не зіпсувався,
ти зі
мною лиш не грайся!
Пилосос
Щось в квартирі
зашуміло —
Пилосос узявсь за діло.
Він у домі за любки
вичищає килимки,
Та малечі слід вже знати,
що самому — не вмикати!
Пральна машина
Пральна машина
для нас не новина.
Увімкнеш її — за мить
вода піниться, шумить.
Плям білизні не лишає,
геть усіх їх відпирає.
Стій, малюк, ну, зупинись!
До машинки сам не лізь!
Коли трохи підростеш,
До машинки сам не лізь!
Коли трохи підростеш,
от тоді і увімкнеш!
Електрочайник
Всім відомий звичний
чайник електричний.
Як водичка закипає,
мама чайник вимикає.
Потім каже так доречно:
Для дітей — це небезпечно!
Добре, сину, пам'ятай:
чайник сам цей - не вмикай!
Добре, сину, пам'ятай:
чайник сам цей - не вмикай!
Фен
-
Шу-шу-шу! Шу-шу-шу!
Вам волосся посушу.
Буде зачіска у вас нова
буде вигляд у вас чудовий.
Я не дружу з малюками,
як не має вдома мами.
Слід уже запам'ятати:
фен без мами — не вмикати!
Вам волосся посушу.
Буде зачіска у вас нова
буде вигляд у вас чудовий.
Я не дружу з малюками,
як не має вдома мами.
Слід уже запам'ятати:
фен без мами — не вмикати!
Телефон
Дуже зручно, друзі милі,
з телефоном у квартирі.
Куди хочеш – подзвони,
скільки хочеш – говори.
-День-дзелень! День-дзелень!
-Дзвонить телефон весь день.
Апарат цей не – біда:
небезпеки в нім нема.
Газова плита
Хочеш їсти - не
біда:
допоможе газова плита.
Запалив сірник -
і в мить
їжа вариться, кипить.
Але треба пам'ятати,
що не можна з газом грати!
Бо як вогник спалахне,
то згорить в квартирі все!
Телевізор
Зручно в кріслі я вмощуся,
телевізор подивлюся.
Потім гратись побіжу,
телевізор залишу.
А тут тато – вслід за мною
і киває головою:
Ти, дитино, пам’ятай:
телевізор у роботі
сам на сам не залишай!
Бо він може перегрітись,
спалахнути, загорітись.
І тоді в квартирі все
вогнем жовтим спалахне.
Магнітофон
Мені купили новий
магнітофон чудовий.
Лине музика, пісні.
Все, що хочу, для душі.
Та мама пальчиком киває,
вмикать
самій не дозволяє
Бо в розетці струм живе,
може вдарити мене.
Пилосос
Ось машина - в ній насос.
Це звичайний пилосос.
Лиш в розетку увімкнеш —
порохи усі збереш.
Пилосос нам помагає,
в домі все повичищає.
Каже мама: "Пам'ятай,
пилосос сам не вмикай!
Це ж не іграшка — машина —
небезпечна для
дитини!"
Фен
Мама голову помила,
потім феном посушила.
Швидко, зручно, без проблем
зробить зачіску вам фен.
А коли я підросту -
фен також собі куплю.
Кип'ятильник
Кип'ятильник
увімкни -
скип’ятить тобі води,
чи на каву, чи на чай.
Та одне лиш пам'ятай:
без дорослих — не вмикай!
Бо він може спалахнути,
і пожежі не минути!
Електропраска
Ну, скажіть мені, будь ласка,
навіщо нам електропраска?
Щоб охайно виглядати,
треба одяг прасувати.
Щоб не трапилось біди,
треба праску
вимкнути!
Кожний прилад електричний
для дитини небезпечний.
Щоб біди вам не зазнати,
без дорослих - не
вмикати!
Дидактична вправа “Продовж речення
”
Мета: Навчати дітей міркувати про наслідки небезпечної
ситуації. Вчити їх обґрунтуванню
дій, вмінню пояснювати необхідність дотримання правил безпеки. Вчити розуміти
цінність життя та здоров’я. Розвивати в них мислення та уяву.
Проводити вправу
можна з дітьми під час занять, у ранкові та вечірні години (середня, старша
група).
1. Гойдатися на стільці не можна, бо...
2. Гратися сірниками не можна тому, що це...
3. Лазити по деревах не можна тому, що це ...
4. Гратися м’ячем на проїжджій частині дороги
не можна тому, що...
5. Ходити під дахом будинку взимку не можна,
бо...
6. Залишати відкритим кран та закривати
водостік якимись предметами не можна, бо...
7. З’їжджати на санчатах або лижах на проїжджу
частину дороги не можна, тому що...
8. Їсти немиті фрукти або овочі не можна, тому
що...
9. Брати гарячий чайник не можна, тому що...
10.
Вмикати
електроприлади без нагляду дорослих не можна, тому що...
11.
Доторкатися
до гарячої праски не можна, бо...
12.
Хімічні
побутові речовини нюхати або вживати не можна, бо...
13.
Сидіти
на підвіконні не можна, бо...
14.
Дражнити,
кидати камінцями, палицею в чужого собаку не можна, бо...
15.
Тягнути
за хвіст кота не можна, бо...
16.
Сідати
в машину до незнайомця не можна, бо...
Дидактична вправа “Можна – не можна”
Мета: Закріплювати знання дітей про їх небезпечну
поведінку в різних ситуаціях.(Використовувати вправу у різних вікових групах).
1.
Дивитися лялькову виставу?
2.
Поливати кімнатні рослини?
3.
Брати сірники без дозволу
дорослих та гратися ними?
4.
Вмикати електроприлади без
нагляду та дозволу дорослих?
5.
Відчиняти двері незнайомим
людям під час відсутності батьків вдома?
6.
Дивитися з дорослими телевізор?
7.
Гуляти далеко від дому без
дорослих?
8.
Малювати малюнок фарбами?
9.
Бігати по вулиці, не дивлячись
під ноги?
10.
Допомагати мамі прати свої
речі?
11.
Гойдатися на стільці?
12.
Прибирати на місці власні речі?
13.
Стрибати по сходах?
14.
Гратися на будівельному
майданчику?
15.
Йти з татом, тримаючи його за
руку?
16.
Розповідати друзям казку?
17.
Гратися бенгальськими вогнями,
хлопавками?
18.
Запалювати петарду?
19.
Читати з мамою книжку?
20.
Заходити в ліфт з незнайомими
людьми?
21.
Кататися в ліфті без батьків?
22.
Складати розрізні картинки
/пазли/?
23.
Їсти немиті фрукти?
24.
Допомагати дорослим мити посуд?
25.
Гратися м’ячем в квартирі?
26.
Їсти сніг?
27.
Гратися на проїжджій частині
дороги?
28.
Купатися в річці без нагляду
батьків?
29.
Гратися ножем або ножицями?
30.
Співати з друзями улюблену
пісню?
Дидактична
вправа “Вибери “небезпечне” слово і поясни його лексичне значення”
Мета: Навчати
дітей вибирати з перелічених слів – “небезпечне слово”. Спонукати їх до пояснення його, розвивати
мислення та уяву(середня та старша групи)
1.
Олівець, квітка, сірники.
2.
Малюнок, свічка, зима.
3.
Трава, діти, бурулька.
4.
Ніж,
книга, лялька.
5.
Іграшка, праска, мило.
6.
М’яч, взуття, ножиці.
7.
Лезо,
годинник, шапка.
8.
Струм,
морозиво, крем.
9.
Хліб, пташка, скло.
10.
Рідні, незнайомі,
дорослі.
11.
Цукерка, тепло, бруд.
12.
Мікроби, бутерброд, салфетка.
13.
Папір, сокира, стіл.
14.
Рушник, аварія, масло.
15.
Хвороба, альбом, листівка.
16.
Кавун, грушка, термометр.
17.
Свято, пожежа, друзі.
18.
Вогонь,
радість, зошит.
19.
Чай, квадрат, ожеледиця.
20.
Сміх, хвороба, тістечко.
Дидактична
вправа “Вибери “небезпечне” слово.” Поясни його лексичне значення.
Мета: Вчити дітей виділити в слові перший звук, вибирати
серед ряду слів, “небезпечне” слово і
пояснити його лексичне значення (старша група).
1.
Автобус, апельсин, аварія,
аґрус.
2.
Бурулька, бабуся, блюдце.
3.
Варення, вогонь,
волошка, ворона.
4.
Гараж, голуб, голка,
гриб.
5.
Земля, замок, заєць, землетрус.
6.
Листок, лезо, льодяник,
листівка.
7.
Морозиво, мереживо, мікроби,
молоко.
8.
Ніс, ніж, ноти, нитки.
9.
Ножиці,
намисто, ніч, носоріг.
10.
Огірок, оркестр, окуляри, ожеледиця.
11.
Пілот, парад, пожежа,
плаття.
12.
Скло,
сметана, садок, сир.
13.
Сніг, сумка, сироп, сокира.
14.
Соломка, сміх, струм,
санчата.
15.
Театр, торт, тюлень, термометр.
16.
Хліб, хвороба, хмара,
халва.
17.
Цвях,
цукерка, цирк.
Склала вихователь
ДНЗ № 6 м. Тернопіль
Андрєєва О.В.
Література:
1. Н.В.Лисенко Екологічне виховання дошкільників. - К."Освіта". 1993
2. Профилактика травматизма у детей в дошкольных учреждениях (метод. реком. МО
Украины), 1990.
3. Детский сад (книга для заведующей) Под ред. Л.П.Тарасовой.- М.
"Просвещение", 1982.
4. Основы безопасной жизнедеятельности в чрезвычайных ситуациях (учебное
пособие) - Сумы, 1996
5. Ігор Жук. Діти і радіація. - К., "Веселка", 1993.
Немає коментарів:
Дописати коментар