Дидактичні ігри. Мовленнєвий розвиток

                      ХТО В БУДИНОЧКУ МЕШКАЄ 
Мета: учити дітей називати казкових героїв за їх пісеньками та називати казки; розвивати пам’ять, увагу. 
Матеріал: будиночок, Колобок, Курочка Ряба, Котик, Півник, Ріпка. 
                                      ХІД ГРИ 
Діти в «кімнаті казок» знаходять будиночок, по черзі підходять до нього і питають: «Хто, хто в будиночку мешкає?» 
Вихователь співає пісеньку з казки або розповідає уривок, а діти відгадують: хто це і з якої він казки. 

                                 МАГАЗИН ОДЯГУ 
Мета: продовжувати вчити дітей називати одяг, класифікувати одяг та взуття; розвивати зорову пам’ять, мовлення, увагу. 
Матеріал: іграшковий одяг та взуття. 
                                         ХІД ГРИ 
Вихователь-«продавець» запрошує дітей до магазину одягу. Пропонує їм придбати одяг або взуття. Для цього необхідно назвати одяг, описати його двома або трьома реченнями.
Наприклад: «Продайте мені, будь ласка, жовту сукню з горошком. Це одяг». 

                  НАВЧИМО ЛЯЛЬКУ НАКРИВАТИ СТІЛ 
Мета: навчати дітей форм мовленнєвого етикету (прохання, подяка, вітання); виховувати  ввічливість. 
Матеріал: торбинка з посудом. 
                                 ХІД ГРИ 
До групи «заходить засмучена лялька Оленка». 
Вих о в а т е л ь. Що лялька Оленка забула зробити? (Привітатися) 
Чуєш, Оленко, якщо людина вихована, то вона завжди говорить добрі слова. Але в Оленки сьогодні все не так. Ось послухайте! 

Все не так сьогодні, все навкруг не так: 
Чомусь цукерка не солодка, 
Проміння сонечка холодне. 
У чому ж річ? Скажу вам прямо… 
Образилась на мене мама. 
Піду пробачення попрошу, 
Хай знову стане все хорошим.

Діти, яким потрібно бути для того, щоб не ображати маму? (Вихованим, увічливим, чепурним) Давайте допоможемо ляльці помиритися з мамою. У нас є «чарівна торбинка»,
вона розкривається лише тоді, коли ви промовите ввічливі слова. Послухайте, як я говоритиму: «Доброго дня,
торбинко! (Вихователь дістає іграшковий посуд. Це спонукає дітей до самостійного вживання слів: «добрий день», «будь ласка», «вибачте», «дякую».) 
Діти пригадують і називають слова, а «торбинка дарує» їм посуд. 
Діти допомагають ляльці накрити стіл для мами. 
Вих о в а т е л ь. Діти, як ви вважаєте, чи пробачить мама Оленку? Давайте подаруємо їй торбинку з увічливими словами. 

                                   ЗБЕРИ КАРТИНКУ 
Мета: учити дітей збирати розрізні картинки з 4-х частин в одну цілу, працювати парами; розвивати зорову пам’ять, увагу; закріплювати назви казок. 
Матеріал: розрізні картинки до казок. 
                                         ХІД ГРИ 
Вихователь об’єднує дітей у пари, кожній парі роздає розрізні картинки. Діти в парах збирають картинки. Хто зібрав — піднімає руку, показує картинку і називає, до якої вона
казки. 

                              ЧАРІВНИЙ МІШЕЧОК 
Мета: продовжувати вчити дітей називати одяг, класифікувати одяг та взуття; розвивати зорову пам’ять, мовлення, увагу. 
Матеріал: іграшковий одяг та взуття, мішечок, шафа, поличка. 
                                             ХІД ГРИ 
Вихователь пропонує дітям по черзі витягти предмет із мішечка. Діти витягують, називають, що це, до чого воно належить (до одягу або взуття). Одяг складають до шафи,
взуття — на поличку. 

                                ВИПРАВ ПОМИЛКУ 
Мета: учити дітей помічати помилки у розповіді вихователя до казок; розвивати уважність, пам’ять. 
                                          ХІД ГРИ 
Вихователь пропонує дітям послухати уривки до казок, але слухати необхідно уважно.
Якщо діти помітять помилку, то її слід виправити. 

Вих о в а т е л ь. Жили-були собі дід та баба, була у них Курочка Ряба. Знесла Курочка
яєчко та не просте, а золоте. Дід бив-бив і розбив тощо. 

                               САЛАТ ІЗ КАЗОК 
Мета: учити дітей групувати іграшки відповідно до казок; розвивати вміння називати казки, уважність, пам’ять. 
Матеріал: мішок; іграшки до казок: «Курочка Ряба», «Колобок», «Ріпка», «Колосок». 
                                       ХІД ГРИ 
Вихователь повідомляє дітям, що Злий Чаклун заховав у мішок усі казки, і вони тепер переплутались. Їх необхідно розплутати. Вихователь висипає з мішка іграшки, а діти беруть по одній іграшці та групують їх за казками. У кого з дітей не виходить, вихователь підказує, допомагає. Коли «казки опиняться на своїх місцях», діти називають їх. 

                 ОЦІНИ ВЧИНОК КАЗКОВОГО ГЕРОЯ 
Мета: продовжувати вчити дітей характеризувати казкових героїв та оцінювати їх вчинки; розвивати логічне мислення, пам’ять. 
Матеріал: ілюстрації казкових героїв (Колобок, Курочка Ряба, Півник, двоє Мишенят). 
                                          ХІД ГРИ 
Вихователь пропонує дітям розглянути ілюстрації, назвати героїв казок, назвати казку, розповісти, які ці герої та як діти ставляться до їх вчинків. 

                              МАГАЗИН ІГРАШОК 
Мета: розвивати вміння дітей «купувати» іграшки в магазині за ввічливі слова, описувати іграшку одним-двома реченнями; розвивати зв’язне мовлення, мислення. 
Матеріал: на столах красиво розставлені різноманітні іграшки (іграшок повинно бути більше ніж дітей). 
                                              ХІД ГРИ 
Вихователь запрошує дітей до магазину іграшок. Діти пригадують як необхідно поводитися в магазині. Вихователь-«продавець» попереджає дітей про те, що іграшку
можна «купити» за ввічливі слова, описавши її одним-двома реченнями. Наприклад:
«Добрий день! Продайте мені, будь ласка, різнокольоровий м’яч. Дякую!» Діти по черзі «купляють» іграшки.

                  «ДАВАЙТЕ ПОЗНАЙОМИМОСЯ!» 
Мета: закріплювати вміння дітей знайомитись, називати своє ім’я, уживати у своєму мовленні ввічливі слова. 
Матеріал: лялька. 
                                            ХІД ГРИ 
До дітей «завітала» нова лялька. Вона бажає познайомитися. 
Вих о в а т е л ь. Давай познайомимося, мене звуть Олена Миколаївна, а тебе? Дуже приємно! Діти по черзі підходять до ляльки і знайомляться. Хто познайомився з лялькою, той
може знайомитися з дітьми групи. 

                         ХТО НАЙГОЛОВНІШИЙ? 
Мета: учити дітей називати членів своєї сім’ї; підводити до розуміння, що в світі головні — і діти, і дорослі; виховувати любов та повагу до своєї сім’ї. 
Матеріал: «Родинне дерево»; ілюстрації із зображенням того, що робить мама, тато, бабуся, дідусь, дитина. 
                                         ХІД ГРИ 
Вихователь пропонує дітям по черзі назвати членів своєї родини і назвати: хто чим займається, хто що робить у сім’ї. Якщо дитині важко назвати, хто що робить в сім’ї, то їй у цьому допоможуть ілюстрації. Діти називають, хто найголовніший у сім’ї та чому вони так уважають.
Наприкінці гри слід визначити, що головні у світі всі — і діти, і дорослі. 

                          ОЛЕНКА ЗАХВОРІЛА 
Мета: удосконалювати знання дітей про працю лікаря; виховувати чуйність, бажання допомагати хворому. 
Матеріал: лялька, ліжко, телефон, лялька-лікар. 
                                     ХІД ГРИ 
Вихователь пропонує дітям прислухатись, адже хтось плаче. 
Вих о в а т е л ь. Можливо, хтось із вас? Ні, це лялька Настуся плаче. Як ви гадаєтечому? (Вихователь торкається рукою чола ляльки.)
Настуся захворіла. Що потрібно робити? Так, віднести нашу ляльку у ліжечко. Як допомогти ляльці? Кого необхідно викликати? (Вихователь викликає по іграшковому
телефону лікаря.) 
«З’являється лялька-лікар», яка «слухає хвору ляльку», «дивиться горло», «призначає постільний режим та лікувальний чай». 
Вих о в а т е л ь. Діти, який настрій у ляльки? Який настрій буде, коли вона видужає?
(Діти мімікою показують настрій.) 

                              ОЦІНИ ВЧИНОК 

Мета: за допомогою сюжетних картинок розвивати уявлення дітей про добрі та погані вчинки; характеризувати та оцінювати вчинки; виховувати чуйність, доброзичливість. 
Матеріал: сюжетні картинки. 
                                  ХІД ГРИ 
Діти працюють у парах. Кожній парі вихователь пропонує сюжетну картинку. Діти повинні роздивитися картинку, описати, що бачать і оцінити вчинок. Наприклад: двоє
дітей розповідають по черзі: «Хлопчик забрав у дівчинки м’яч, дівчинка плаче. Хлопчик учинив погано, так робити неможна». 

                    НАЗВИ ЧЛЕНІВ СВОЄЇ СІМ’Ї 
Мета: закріплювати вміння дітей чітко називати членів своєї сім’ї; розвивати пам’ять, зв’язне мовлення; виховувати любов до своєї родини. 
                                        ХІД ГРИ 
Діти стоять у колі та по черзі називають членів своєї сім’ї. Наприклад: «Я живу з мамою Наталкою, татом Сашком, братиком Владиком. У мене є бабуся Ліда, бабуся Віра,
дідусь Гриша і дідусь Павло». 

                               НАЗВИ СВОЄ ІМ’Я 
Мета: закріплювати вміння дітей чітко називати своє ім’я. 
Матеріал: м’яч. 
                                           ХІД ГРИ 
Діти стоять у колі, передають одне одному м’яч і називають своє ім’я. 

                                    ТАК ЧИ НІ 
Мета: формувати у дітей бажання берегти здоров’я та здоров’я інших дітей; учити розуміти: що можна робити, а що — ні. 
                                             ХІД ГРИ 
Вихователь пропонує пограти в гру. 
Вих о в а т е л ь. Я називатиму ситуації, а ви, якщо так можна робити, — плескаєте в долоні, якщо не можна — тупочете ногами. Наприклад: можна гратися сірниками; можна рівно сидіти за столом; під час їжі не слід розмовляти; не умиватись уранці; не можна брати до рук гострих предметів; не можна стрибати з високих гірок; необхідно мити руки після повернення з прогулянки тощо. 

                                 ХТО ДЕ ЖИВЕ 
Мета: учити дітей називати свою домашню адресу; розвивати пам’ять, увагу. 
                                          ХІД ГРИ 
Вих о в а т е л ь. Хлопчик Вітя самостійно пішов гуляти вулицями міста і заблукав. Що йому робити? Він не знає своєї домашньої адреси. А ви знаєте свою адресу? 
Діти по черзі називають свою домашню адресу. Наприклад: «Я живу у місті Харкові на вулиці Плеханівській, у будинку № 20, квартира № 25». 
Якщо дитині важко назвати свою адресу, то вихователь їй допомагає. 

                             МАЛЕНЬКІ ПОМІЧНИКИ 
Мета: підводити дітей до розуміння, що потрібно допомагати рідним людям і віддавати їм свою любов; учити дітей розповідати про свою допомогу в своїй родині; розвивати
зв’язне мовлення, мислення. 
Матеріал: скринька, ведмедик. 
                                              ХІД ГРИ 
До дітей «завітав засмучений ведмедик». Він «посварився з мамою», тому що «не хотів прибирати на місце свої іграшки». А тепер не знає, як помиритися із мамою. 
Вих о в а т е л ь. Діти, а ви ображаєтесь на рідних, коли вони вас сварять? Рідних потрібно любити і допомагати їм. Як ви допомагаєте вдома своїм рідним? У мене є бабусина скринька, усю свою допомогу ви складете в неї, а саму скриньку подаруємо ведмедикові для того, щоб він також учився допомагати своїй мамі та не забував про це.
Діти по черзі розповідають про те, як вони допомагають удома мамі, татові, братикові, сестричці, бабусі, дідусеві, а свої розповіді складають у скриню. Ведмедик «дякує» дітям за «чарівну скриньку» і повертається до лісу миритися з мамою та допомагати їй. 

                               СКАЖИ ПЕСТЛИВО 
Мета: учити дітей ласкаво, із любов’ю звертатися до своїх рідних; розвивати зв’язне мовлення, мислення; виховувати любов до своєї сім’ї. 
Матеріал: м’яч. 
                                         ХІД ГРИ 
Вихователь кидає м’яч дитині та пропонує назвати певне слово пестливо: наприклад, мама — матуся, тато — татусь тощо. 

                       ЛАНЦЮЖОК КОМПЛІМЕНТІВ 
Мета: учити дітей говорити одне одному компліменти; розвивати мовлення, мислення; виховувати дружелюбність. 
                                    ХІД ГРИ 
Діти утворюють коло, беруться за руки. Спершу вихователь починає говорити до дитини, яку тримає за руку праворуч. Наприклад: «Тарасику, ти сьогодні такий увічливий!» 
Далі дитина звертається до дитини, яку вона тримає за руку праворуч. Якщо дитині важко вимовити комплімент, то їй допомагають інші діти. 

                            ВВІЧЛИВІ СЛОВА 
Мета: учити дітей уживати у своєму мовленні ввічливі слова; учити розуміти, що ввічливість — це гарна якість людини; розвивати мовлення дітей, пам’ять; виховувати
чемність і ввічливість. 
Матеріал: котик, торбинка. 
                              ХІД ГРИ 
Вихователь пропонує дітям «скласти» в торбинку ввічливі слова і подарувати котикові цю торбинку. Діти по черзі говорять у торбинку ввічливі слова, наприклад: «будь
ласка», «дякую», «вибачте» тощо.

Немає коментарів:

Дописати коментар